Ex-CCEA

Brain Korea 21 Plus

Participating Professors

Assistant Professor Jung HyangJin
Introduction
Prof. Jung Hyang Jin takes interrelationship between cultural and psychological process as her main subject area, and studies on topics including, emotion, selfhood, personality, socialization, psychodynamics, performance, collectivism and individualism, and later modernity. She has conducted fieldwork in the United States and Korea, and long-distance research on North Korea. Her current research projects are on the postmodernity and culture of authenticity in American society, and on the cultural-psychological foundation of North Korean society and its system.
Office Tel. / E-mail
02-880-9006 / hjjung@snu.ac.kr
Education & Career
2014 – present Professor, Department of Anthropology, Seoul National University
2008 – 2014 Associate Professor, Department of Anthropology, Seoul National University
2003 – 2008 Assistant Professor, Department of Anthropology, Seoul National University
2001 Ph.D. (Anthropology), University of Minnesota
1992 MA (Anthropology) Seoul National University
1988 BA (English Education) Pusan National University
Publications
[Articles]
  • 2014 북한 가족주의 체제의 모성적 토대: 보건의료부문을 중심으로. 『통일과 평화』 6(1): 81-117.
  • 2014 담임학급제도에서 나타나는 가족비유와 가족주의: 지속과 변화. 『비교문화연구』 20(1): 157-189.
  • 2013 감정의 인류학. 『한국문화인류학』 46(3): 165-209.
  • 2013 Jucheism as an Apotheosis of the Family: The Case of the Arirang Festival. Journal of Korean Religions 4(2): 93-122.
  • 2013 Do They Mean What They Act? Surveillance, Theatricality, and Mind-Heart among North Koreans. Acta Koreana 16(1): 87-111.
  • 2011 Why Be Authentic? Psychocultural Underpinnings of Authenticity among Baby Boomers in the United States. Ethos 39(3): 279-299.
  • 2009 <특집> 우리는 인류학 연구방법을 어떻게 가르치고 있는가? 서울대학교 인류학과의 연구방법교육: 2009년 1학기 연구방법실습 강좌. 『한국문화인류학』 42(2): 147-190. (공저자: 송종은, 류려영, 남궁조은)
  • 2008 문화적 과정으로서의 교육: 교육인류학을 위한 비판적 고찰. 『교육인류학연구』 41(1): 73-105.
  • 2007 한 미국적 실험의 종결: 대학 교육에서의 수월성과 평등성. 『미국학논집』 39(3): 263-301.
  • 2005 창의성에 대한 문화적 관념과 교육의 실제: 미국 중학교의 사례. 『교육인류학연구』 41(1): 241-267
  • 2005 탈북 청소년들의 감정성과 남북한의 문화심리적 차이. 『비교문화연구』 11(1): 81-111.
  • 2003 감정의 민속심리학과 정치성: 중산층 미국인들의 ‘화(anger)’ 모델을 중심으로. 『한국문화인류학』 36(2): 109-141.
  • 2003 수준별 수업과 문화자본으로서의 감정 통제: 미국 중학교의 사례. 『교육학연구』 41(1): 67-89.
  • 2002 중학생들은 미쳤어: 초기 사춘기에 대한 미국인들의 민속심리모델. 『비교문화연구』 8(1): 3-27.
  • 2002 문화적 범주로서의 ‘개인(Individual)’과 자기 규율(Self-Discipline) 훈련: 미국 개인주의의 인간관과 청소년기의 사회화 과정에 대한 연구. 『한국문화인류학』 35(1): 173-199.
  • 2001 Control Yourself: Emotion and Person in an American Junior High School (박사학위논문, 미국 미네소타주립대학교 인류학과)
  • 1992 “교사집단내 위계성의 재생산 기제에 관한 연구” (석사학위논문, 서울대학교 인류학과)
[Books]
  • 2007 Learning to Be an Individual: Emotion and Person in an American Junior High School. New York: Peter Lang.
    (reviewed in Education Review and Journal of Anthropological Research)